ХАРКІВСЬКИЙ АКАДЕМІЧНИЙ ТЕАТР МУЗИЧНОЇ КОМЕДІЇ

(057)712-40-50

вул.Благовіщенська, 32

Наша історія

 

21 жовтня 1858 року в Парижі, в театрі «Буф-Паризьєн», відбулася прем'єра вистави Жака Оффенбаха «Орфей у пеклі». І, можливо, вона не мала б таких наслідків для історії театру – якби не поганий настрій «короля французьких критиків» Жюля Жанена. Він розгромив виставу, звинувачуючи постановників у знущанні над «священною античністю». У відповідь Гектор Кремье, автор лібрето «Орфея у пеклі», публічно зізнався, що деякі ідеї ... запозичив з фейлетонів самого Жанена.

Вибухнув грандіозний скандал. Каси «Буф-Парізьєн» штурмувала публіка. Спектакль користувався шаленим успіхом і йшов кожен день. Оффенбах був змушений призупинити вистави із-за втоми акторів! Але незабаром вони  поновилися і витримали близько 2000 (!) вистав.

Ось так, зі скандалу і тріумфу, почалася історія оперети. Так живе вона й донині: неприйняття критиків, нехтування колег, скандали в пресі – і при цьому гучне захоплення публіки!

У 1868 році оперета «оселилася» в Російській імперії. Понад півстоліття тому, у липні 1929 року уряд Радянської України постановило: «Створити в Харкові Український державний театр музичної комедії».

«Будинком» музичної комедії стала сцена колишнього театру «Муссурі».y 0e9472afЗасновники – група «березільців», учні видатного українського режисера Леся Курбаса: Борис Балабан, Януарій Бортник, Богдан Крижанівський. Саме вони заклали тут традиції акторської гри, музичної та режисерської інтерпретації.

Балабан став першим головним режисером театру. Для прем'єри він вибрав ту саму виставу Оффенбаха – «Орфей у пеклі». Текст п'єси «осучаснив» Остап Вишня. Композитори Анатолій Рябов і Юлій Мейтус доповнили музику Оффенбаха танцювальними номерами, куплетами і мелодіями, написаними спеціально до гумористичних  діалогів Остапа Вишні. Оформлення створили художники С. Іоффе, Н. Петренко, П. Погорілий, Б. Чернишов, А. Щеглов. 1 листопада 1929 року театр відкрився екстравагантною прем'єрою – «Орфей у пеклі».

Колектив спочатку втілював дух сміливого новаторства і творчого пошуку. І незабаром від "осучаснення" класичних п'єс ("Орфей у пеклі", "Запорожець за Дунаєм", "Роз-Марі") театр перейшов до створення принципово нового репертуару.

В 30-ті роки харківську сцену називали « справжньою творчою лабораторією української оперети. Що не означало відмови від європейської класики – не сходили з афіш імена Кальмана, Штрауса, Легара, Оффенбаха.

Але 6 жовтня 1933 року стало чорним днем в історії театру. Газета «Вісті ВУЦВК» опублікувала постанову уряду про позбавлення Леся Курбаса почесного звання народного артиста республіки. Всі учні Курбаса були зняті з керівних постів в театрах, в колективах почалася запекла боротьба з «формалізмом», який згубно діяв на здорове українське радянське сценічне мистецтво». Українізація в країні закінчилася, почалася русифікація.

Головним режисером Харківської музкомедії призначають молодого режисера Михайла Аваха, вимагаючи від нього «нещадної боротьби з формалізмом і буржуазним націоналізмом». До честі режисера, він почав боротьбу з постановок «неовенської  класики», поставивши оперети «Маріца», «Сільва», «Баядера» Імре Кальмана і «Весела вдова» Франса Легара. Він ставив спектаклі сам, залучав до постановок досвідчених режисерів і акторів – Д. Джусто, Ст. Рапопорта, до перекладів текстів на українську – талановитих літераторів М. Семенко, Ст. Сокола, В. Муратова.

Надалі понад 50 вистав було поставлено спеціально для нашого театру. Серед них – такі перлини національного мистецтва, як «Весілля в Малинівці» і «Сорочинський ярмарок».iL4tN2jDFno

Дружба головного режисера з головним диригентом театру, композитором Олексієм Рябовим, призвела до появи творчого тріо — Авах, Рябов і Леонід Юхвид. У 1935 році вони почали роботу над «Сорочинським ярмарком» Гоголя. І створили надзвичайно яскравий спектакль, який відкрив нову сторінку в музично-драматичному мистецтві. Одним з персонажів став... сам Гоголь, коментує те, що відбувається на сцені.

У 1937 році те ж тріо приступило до створення музичної комедії «Майська ніч», прем'єра якої мала величезний успіх і отримала схвальні рецензії в пресі. Театрознавці і публіка одностайно оголосили «Майську ніч» новою перемогою харківського театру музкомедії.

4 листопада 1937 року відбулася прем'єра героїко-романтичної оперети «Весілля в Малинівці», якій судилося більше семи десятків років прикрашати репертуар багатьох театрів.TUrQOkehrMM І не тільки України, але і всіх республік колишнього Союзу.

Так протягом двох років в Харкові були створені три нові оперети. З театром музкомедії працювали такі відомі композитори, як Стрельников, Дунаєвський, Александров, Хренніков.

Незадовго до окупації Харкова, в жовтні 1941 року, театр евакуювали в Середню Азію. Потрібно сказати найтепліші слова на адресу режисерів Леся Івашутича і Ісаака Радомиського, художників Насіння Іоффе і Наума Соболя, диригента Сави Солящанського, так і всієї трупи. У важкому жаркому кліматі, при нестачі найнеобхіднішого, артисти і постановники продовжували грати вистави. Серед перших була, звичайно, класика: «Сільва», «Маріца», «Весела вдова» та «Баядера». Але до осені 1942 року репертуар зріс до 14 вистав: «Сорочинський ярмарок», «Весілля в Малинівці», «Взаємна любов», драма Костянтина Симонова «Російські люди». Тут же, на матеріалі узбецького фольклору, харків'янами була написана дотепна музична комедія «Ходжа Насреддін». Театр об'їхав Бухару, Ашхабад, Термез, Фергани і Фрунзе. Але найбільш плідними були 100 днів в Самарканді. Тут на виставах харківської оперети побувало 100 тисяч глядачів. Кожну виставу  завершували довгі оплески. Тут уперше побачили світ нові постановки: «Ярмарок наречених», «Роз-Марі», «Розкинулося море широко». Крім вистав, театр дав в Самарканді і 92 (!) «шефських» концертів. 23 серпня 1943 року м.Харків було звільнено від фашистів. І вже через тиждень, 1 вересня, у місті почалися виступи акторів оперети! Спеціальна концертна бригада була створена з артистів, яким пощастило пережити окупацію. Вони давали концерти в госпіталях, і на передовій лінії фронту.

Після війни країна відроджувався з руїн. У театрі це був період пошуку нового, що відповідає епосі репертуару. Від оперети-буф до водевілю – такою була афіша 50-х років. Сміх і радість, без претензій на проникнення в душу – відмінні риси репертуару тих років. Відпочивати від військових і трудових битв і радіти життю – ось що потрібно глядачам. Вони з цікавістю стежили за героями «костюмної», але ефектною постановки «Дочка фельдмаршала», співпереживали героїням «Дівочого переполоху» Юрія Мілютіна. Не забули і про українську класику. Знову були поставлені «Вій», «Майська ніч», «Сорочинський ярмарок», «Сватання на Гончарівці».

Гучною подією в театральному житті СРСР у листопаді 1964 року стала харківська постановка комедії Володимира Маяковського «Клоп» на музику Гавриїла Юдіна.У 70-80-ті рр. глядач став більш вимогливий. Театр звернувся до класики світової літератури, а в рецензіях все частіше звучало слово «вперше».На початку 80-х Олександр Барсегян поставив мюзикл «Сестра Керрі» Раймонда Паулса. Спектакль був новаторським для музичної комедії: вперше в «легкому» жанрі з'явилися риси трагедії, з її філософською проблематикою.

w9Iay70nDC8Тоді ж у нас з'явився «феномен сучасного танцювального мистецтва». Так назвала критика спектакль хореографічних мініатюр «Ритм-балет» у постановці А. Якубова. Цей же майстер, вперше в музичній комедії, поставив на нашій сцені справжній балетний спектакль – «Бембі» Ігоря Ковача.

У 1986 році, Харківський театр музичної комедії знову потряс театральну громадськість країни – постановкою рок-опери «Юнона» і «Авось» Олексія Рибникова.

Цей ряд продовжили «Монарх, блудниця і чернець» Олександра Журбіна за драматичною новелою Томаса Манна, «Ісус Христос – суперзірка» Е. Л. Уеббера. Успіхом ці вистави завдячують новаторським знахідкам художнього керівника театру – Юрія Старченка. a1rxPjcoymo Початок ХХІ століття ми зустрічаємо в пошуку нових інтерпретацій класики: режисер Аркадій Клейн ставить культовий мюзикл «Моя чарівна леді». До 200-річчя з дня народження Гоголя він же поставив музичну комедію «Сорочинський ярмарок» Олексія Рябова.

Новий виток розвитку театру пов'язаний з роботою Ігоря Миколайовича Коваля, який не тільки є директором театру, а й головним режисером, чий талант і величезний досвід роботи – справжня знахідка для колективу. Саме з його ініціативи театр оновлює репертуар, декорації, костюми, і навіть будинок.

На долю Ігоря Миколайовича Коваля випало відкрити нову сторінку в історії музичної комедії. За короткий час під його керівництвом в Харківському академічному театрі музичної комедії було проведено ряд кардинальних змін. В першу чергу це пов'язано з оновленням творчого складу і успішними класичними та сучасними постановками, головний режисер сміливо ввів неординарні заходи, запросив молодь і створив сприятливі умови для творчої самореалізації.mU4qivY0ZGE

За видатні досягнення у розвитку українського музичного мистецтва та високий професіоналізм колектив театру в 2006 році був удостоєний статусу «Академічний».

В 2007 році Коваль Ігор Миколайович став ініціатором щорічного святкування, у першій декаді листопада, «до Дня харківської оперети», присвяченій датою заснування театру - 1 листопада 1929 року, і заснував «Почесні знаки театру» двох ступенів. Срібні знаки вручаються за високий професіоналізм, а Золоті – за особливі заслуги перед театром. Знак має форму емблеми театру і реєструється в Книзі Пошани

За вагомий внесок у розвиток українського театрального мистецтва, високу професійну майстерність та значні творчі здобутки колектив театру, у 2009 році, нагороджений Почесною відзнакою Харківської обласної ради «Слобожанська Слава». І в цьому є величезна заслуга Коваля Ігоря Миколайовича.

Своє 80-річчя в листопаді 2009 року театр відзначив масштабним і видовищним, концептуально новим гала-концертом, який користувався великим успіхом у глядача і пройшов багато разів з аншлагами. Цій події присвячено відкриття першої спільної виставки театру і Харківського художнього музею «Подорож у театральному просторі». В експозиції виставки ескізи і макети декорацій, костюми до вистав, афіші над якими працювали художники театру в різні роки. Різні за стилістикою та технікою виконання роботи художників показують еволюцію розвитку театрального мистецтва. Особливим доповненням виставки стали фотографії та рецензії про театр.

Після цієї події, у фойє театру відкрилася художня галерея «Погляд», де можна побачити роботи художників України. Починаючи з 2009 року, в театрі пройшло понад 20 виставок художньої галереї. У них беруть участь художники різних стилів живопису.

З 2009 року з ініціативи Коваля Ігоря Миколайовича на сцені театру почали проходити бенефіси заслужених артистів - Віри Харитонової, Володимира Федоренка, Віктора Робертова, Елеонори Климчук, Алли Хорольської, Віктора Побережця, а так само провідних солістів театру - Анатолія Будния, Євгенія Суховерхова, Олексія Андренко, Наталії Коваль, Елеонори Джулик, Олександра Бедило, Олексія Гавінского, Віктора Червонюка, Мілани Остонен, Юрія Костяниці.

Саме Коваль Ігор Миколайович запропонував проводити дні пам'яті заслужених артистів україни Марії Свірськой, Володимира Підсадого і відомого педагога з вокалу Маргарити Червонюк.

Після ювілею вперше на сцені театру з'явилися репертуарні гала-концерти «Всі секрети оперети» «Віват, Кальман!»,  також  ревю для дітей «В гостях у казки» - режисер-постановник Олександр Драчов.

O4ZnEHxcYhsСезон 2008 – 2009 року театр завершив прем'єрою музичної комедії «Таємниця Дон Жуана» (режисер Ірина Рывина). Цей яскравий і дотепний спектакль підвів своєрідний підсумок 80 років. І знову довів, що наш складний жанр не стоїть на місці. «Таємниця Дон Жуана» залишається в репертуарі і має незмінний успіх у публіки.

За сприянням та за участю Ігоря Миколайовича Коваля в 2010 році вперше на сцені музичної комедії відбувся гала-концерт «Свято танцю» за участю артистів музичної комедії і театру народного танцю «Заповіт».

Останні театральні сезони ознаменувалися для театру музичної комедії значними змінами і позитивними зрушеннями у творчому житті. На сцені театру почали з'являтися осучаснені оперети, музичні комедії та вистави для дітей.

Премьеры у постановці заслуженої артистки України Валентини Подорловой - музична комедія Євгена Птічкіна «Бабин бунт» та оперета Йоганна Штрауса «Циганський барон» мають величезний успіх у глядачів.2kEyCZ84Eds

Успішно пройшли прем'єри в постановці молодого режисера Олексія Серьогіна музична комедія Вальтера Колло «Авантюристи» і музичний спектакль для дітей Ігоря Гайденка «Вождь червоношкірих».

Коваль Ігор Миколайович - належить до плеяди талановитих театральних режисерів, які визначають сьогодні театральну славу України. Його творчість, як режисера сьогодні демонструє широту його мистецьких уподобань: музична казка, класична оперета і музична комедія. Постійний творчий пошук нового слова в мистецтві і художня ненаситність проявилися вже в його першій постановці музичної казки «Обережно! Чарівний ліс» М. Мокієнко, А. Усачова, С. Махотіна.

8832t89bbIYА в 2014 році вперше на території пострадянського простору герої знаменитої оперети Франца фон Зуппе «Прекрасна Галатея» в постановці Коваля Ігоря Миколайовича заговорили віршами. У цьому спектаклі втілився лірико-філософський талант театрального мислення режисера. Герої оперети перетворюються у візуальні метафори. Поетична історія на межі реальності і казки, дійсності і уяви, достовірності та фантазії... Уяві Коваля Ігоря Миколайовича, здається, немає меж. Грецькі колони, скульптури, антична композиція у середині майстерні з нечисленним реквізитом... Режисер відкриває в давньому міфі, звичаях, обрядах самобутній культурний ритуал, в рамках якого дійсність реагує на пошуки Галатеї. Театр Коваля Ігоря Миколайовича, насамперед, орієнтований на національно-етичне осмислення буття, Всесвіту, власної творчості. Специфіка його театру: експеримент, спрямований на розкриття акторської індивідуальності.

Не менш популярною у 2015 році стала прем'єра репертуарного концерту «Музичні барви України» у постановці Аркадія Клейна.5E3nMFf2cAo Це феєричне костюмоване шоу з барвистим оформленням сцени! Прекрасна хореографія, віртуозне виконання солістів, артистів хору та оркестру витримано в українському стилі. Скорюють серця публіки не тільки заслужені артисти і визнані зірки театру, а й молоді таланти. У програмі концерту ліричні, жартівливі і драматичні хіти улюблені багатьма поколіннями. В перше відділення увійшли українські народні пісні, запальні танці та сцени з музичних комедій: «Сорочинський ярмарок» Олексія Рябова, «Сватання на Гончарівці» Кирила Стеценка, «Трембіта» Юрія Мілютіна. У другому відділенні – українські сучасні естрадні пісні.

В грудні 2015 року відбулася прем'єра музичної казки «Івасик-Телесик». Виставу створено за мотивами української народної казки, спеціально для Харківського академічного театру музичної комедії, композитором Ігорем Гайденко і лібретистом Ігорем Факторовським.GroiKvvxy1o

Захоплюючий сюжет, барвисті декорації, красиві костюми, виразна хореографія, прекрасна музика, легко запам'ятовується і чудовий ансамбль артистів, яких майстерно об'єднав режисер-постановник Олександр Драчов.

Справжньою культурною подією Харкова в 2016 році стала постановка Коваля Ігоря Миколайовича музичної комедії «Витівки Хануми» Гії Канчелі, яка показала, що постановник має потужний потенціал як режисер музичного театру, якому підвладна і оперета, музична комедія, і експериментальні пошуки у будь-якому напрямку. Саме музична комедія «Витівки Хануми» Гії Канчелі, відкрила характерні особливості режисури Коваля Ігоря Миколайовича - віртуозне володіння сценічним простором, ритмами, обсягом і звуком. Y3Yfgsnbr2AЦей спектакль відрізняється тонким ліризмом, яскравим гротеском і розкриттям психологічних образів героїв. Вміння створити злагоджений ансамбль з артистів різних шкіл - особливий дар Коваля Ігоря Миколайовича, як режисера. Сьогодні вистава «Витівки Хануми» має величезний успіх у публіки і відрізняється оригінальністю постановки і яскравістю сценічного і режисерського рішення.

Колектив театру під керівництвом Коваля Ігоря Миколайовича постійно бере участь у благодійних та шефських концертах і виставах міста та області. Вже стало традицією проводити тематичні концерти до Дня Перемоги в Харківському меморіальному комплексі «Висота маршала В. С. Конєва», госпіталі для інвалідів війни і в саду Тіволі. В рамках Всеукраїнського проекту культурної інтеграції «Український Донбас», колектив театру виїжджає з концертами в зону АТО.

Без перебільшення можна сказати, що Коваль Ігор Миколайович став символом відродження класичної оперети, як жанру, перетворивши найстаріший театр музичної комедії в Україні в елітарний театр, що має власний бренд. Безумовно, це велика заслуга натхненної праці всього творчого колективу та активної діяльності директора, головного режисера.

Як і 88 років тому, ми залишаємося «творчою лабораторією сучасної музичної комедії», на нашій сцені йдуть вистави для дорослих і дітей. Це – кращі зразки оперети, мюзиклу, музичної комедії та рок-опери, а також  бенефіси і яскраві концерти, які йдуть російською та українською мовами.

З нами – справжні корифеї сцени. Диригент, заслужений діяч мистецтв України Ярослав Сорочук, заслужені артисти України Алла Хорольська, Віктор Побережець, Анатолій Младов – всі вони як і раніше «в строю». Трупа «збагатилася» молодими талантами.

Гордість театру – талановиті солісти-вокалісти, які вже завоювали успіх, популярність і любов публіки. Це Інга Васильєва, Наталія Коваль, Тетяна Циганська, Елеонора Джулик, Олексій Андренко Ірина Потолова, і багато інших.

upivAnjZh0cБалетная трупа, на чолі з балетмейстером, заслуженою артисткою УРСР Іриною Клепіковою, прикрашає будь-який спектакль і захоплює глядачів своєю майстерністю.

Симфонічний оркестр театру протягом всієї своєї історії входить в число кращих. Свідчення тому — гарячий прийом публіки, незмінно супроводжує виступи колективу. Фахівці відзначають бездоганне майстерність оркестрантів, особлива якість звуку, властиве всьому оркестру, так і груп інструментів, а так само досконалість ансамблю.

iNZjo2 Bo00Хор театру – це унікальні голоси, широкий діапазон можливостей, джерело талановитих артистів створюють на сцені святковий настрій або атмосферу для драматичних подій.

Коваль Ігор Миколайович, директор і головний режисер надає велике значення популяризації мистецтва серед підростаючого покоління. Сьогодні він перетворив колектив Харківського академічного театру музичної комедії в театрально-музичний центр, на базі якого працюють Оперна студія Харківського національного університету мистецтв імені Котляревського І. П. і дитяча театральна студія «Арис»..